Selasa, 10 Mac 2009

KEMUDAHAN DAN PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN

Kemudahan Dan Perkhidmatan Yang Disediakan

1. Jagaan dan Perlindungan.
Setiap penghuni diberi jagaan dan perlindungan bertujuan untuk menjamin keselesaaan hidup penghuni tinggal di institusi. Segala keperluan asas disediakan secara percuma seperti tempat tinggal, makan minum, pakaian dan kemudahan lainnya.

Makan dan minum disediakan 6 kali sehari dimana menu yang disediakan berasaskan pada sukatan pemakanan yang disyorkan oleh Kementerian Kesihatan.

2. Kaunseling dan Bimbingan.
- Mulai Julai 2002
- Sesi pada hari Selasa dan Rabu jam 8.00 pagi – 12.00 tengahari
- Dikendalikan oleh seorang pegawai kaunselor Negeri Perlis
- Khusus kepada penghuni yang bermasalah.
3. Kemudahan Beribadat.
Penghuni sentiasa digalakkan untuk beribadat mengikut agama masing-masing.
Bagi penghuni Islam – Kelas Fardhu Ain diadakan setiap hari Isnin, Selasa & Rabu jam 2.00 – 3.00 ptg dengan diajar oleh seorang pengajar sambilan.
Penghuni Cina - Kelas Agama Budha pada hari Khamis jam 8.00 mlm.
Di samping itu penghuni-penghuni juga turut dibawa ketempat ibadat mengikut agama masing-masing.

4. Rawatan Perubatan.
Segala masalah kesihatan penghuni dirujuk kepada seorang Jururawat yang ditempatkan khas di institusi ini.Bagi penghuni yang memerlukan rawatan biasa akan dibawa ke Klinik kesihatan Arau yang berhampiran dan bagi rawatan susulan di Hospital Tuanku Fauziah.
Selain itu, Pihak Klinik Kesihatan Arau akan mengadakan rawatan berkala di institusi setiap Rabu minggu pertama dan ketiga setiap bulan disamping Pihak Klinik Mata, Kulit , Gigi Hospital Tuanku Fauziah yang sentiasa membuat pemeriksaan keatas penghuni-penghuni disini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan